Posten februar 21

Så kom vi ind i et nyt år, og hvilke forventninger kan vi som lystfiskerforening så have til det nye år. Vi håber der kommer masser af fisk som vi kan fange, og masser af spændende natur oplevelser. Det er måske lidt naivt, men vi er jo optimister, som håber på at de tiltag som vi laver med vandpleje mm. giver resultater.

Et nyt liv begynder nu i vores vandløb, da de fleste fiskearter har gydet og æggene ligger nu på gydebankerne klar til at klække, der ligger de i ca. 450 grad dage ( vand temperatur x dage). Æggene er i denne periode meget sårbare overfor forurening, såsom okker, gylle, og kemiske stoffer. Så vi håber på at der ikke sker en forurening, så der kommer mange små fiskeunger, som med tiden kan vokse sig store.

Vi har pga. corona situationen på nuværende tidspunkt, ikke fået afholdt vores ordinære generalforsamling og der er ikke fundet en ny dato endnu. Vi håber på at det kan ske i marts, men vi kender jo ikke fremtiden. Når en ny dato er fundet, vil vi melde det ud på mail til vores medlemmer.

Bæveren breder sig, og den er nu kommet helt til Nybro. Så der er mulighed for at se den. Bæveren er et natdyr, så man må ud efter solnedgang for at se den. Bæveren er en gnaver, og lever vegetarisk, så den er som sådan ikke en trussel for fiskene. Det bliver den først, når den begynder at opdæmme vandet, så fiskene ikke har mulighed for at svømme frit i vandløbet.

Første marts, næsten helligdag for lystfiskere, for da starter fiskesæsonen, og vi kan igen komme ud og svinge fiskestangen. Man skal dog lige huske at have betalt fisketegn, og for sit medlemskab. Beløbet vil være det samme som sidste år. Og vær opmærksom på at stallingen er totalfredet, gedden er fredet i april måned, og laksen er fredet til den 16 april.

Skarv regulering fortsætter til 31 marts, så hvis man observer skarv må man gerne kontakte bestyrelsen. Skarven er fiske spiser, og den spiser optil et halvt kilo fisk hver dag, så den gør stor skade på fiskebestanden. Især stallingen er sårbar, de samler sig i stimer om vinteren, i dybe partier i åen, så der kan skarven nemt tage dem en efter en.

Vi er i gang med at planlægge et nyt projekt med Sinding skole , vi håber på et bedre forløb end sidste år.