Årets gang 2016

December 2016 – Stor tak

Vi vil hermed med stor tak til vores lodsejere for lån af fiskevand, vores sponsorer til store fiskedage og alle som støttede os til store fiskedage, og ikke mindst alle vores medlemmer.

Ønskes alle en rigtig glædelig jul samt godt og lykkebringende nytår.

Vh Bestyrelsen.

HUSK                       HUSK                                 HUSK

Generalforsamling i Ørre Forsamlingshus Onsd. d. 18 Januar kl. 19:oo

Alle er velkomne

Gydebankerne – December 2016
Gydebankerne i Løven å i Ørre By er blevet flittigt brugt i år af div. fisk

Posten – November 2016
Så er der snart gået endnu et år, og ser vi på året med lystfiskerøjne er det noget nedslående. Der har ikke været mange fisk i vore vandløb, hverken store eller små, så det er bekymrende. Der er bl.a. ikke fanget ørred i Storåens hovedløb. Hvad er der så galt.? Ja det er der nok flere  forklaringer på. Kan det være fordi man stoppede med udsætninger for 3 år siden, eller er der kommet flere fiskespisere til såsom skarv, odder, fiskehejre, gedder mm., eller er det den sene grødeskæring, eller noget helt andet.? Vi i ØSL kan ikke rigtig give en forklaring på det, kun konstatere forholdene.Men vi har jo haft meget andet at se til.  Ørre marked var vejret lidt gråt, så der var lidt mindre end sædvanligt.Vores fiskekonkurrence Store fiskedage forløb efter planen med godt vejr i hele weekenden, og der blev fisket igennem. Antallet af fiskere og fangster var nogenlunde på niveau med tidligere år. Ved indvejningen var der kun 1 ørred og 1 gedde, resten var aborre og skaller, ret usædvanligt og bekymrende. Vinder af Pokalen blev Oliver Bogh. Vi vil takke alle vore sponsorer og lodsejere for deres bidrag.

Vi deltog på Farmers dag ved Hammerum Landbrugsskole i efterårsferien  med en stand, hvor deltagerne kunne fange en fisk, og selv skulle rense den. Det viste sig hurtig at der ikke var mange der selv ville gøre det, der var mange undskyldninger med at den var slimet og lugtede, og så måtte vi ordne den. En god dag hvor der var mange forbi og købe en fisk til aftensmaden. Der var også nogle børn der synes vi skulle “døde” nogle fisk. Vi spurte dem så om de ville spise disse fisk, det ville de ikke, så vi lod værre med at “døde” dem. Vi sagde til dem, at man kun skal slå fisk ihjel for at spise dem. Til slut kom der nogle indvandrere som ville købe 10 kg. og de skulle være renset, det afslog vi dog. Ørrederne vejede ca. 300g så skulle vi rense 30 ørreder. Det synes vi lige var i overkanten, vi havde i løbet af dagen renset omkring 40.!

Året sidste tur gik til Karup å. Vi var 6 fiskere som i det fine efterårsvejr fik noget frisk luft, noget motion og gode oplevelser, men kun en ørred som blev genudsat.

Vi har generalforsamling i januar, og der håber vi på at kunne få en biolog til at fortælle om hvorfor fiskebestanden er som den er i  vores vandløb. Så hvis man er interesseret i at høre om det, er man velkommen.

Vi vil ønske alle en glædelig jul og et godt nytår, med tak til alle der har ydet et bidrag til ØSL. i året der er gået.

Årets sidste fisketur til Karup Å 30/10-2016
Der var 8 mand afsted hvoraf der var 6 der fiskede, men der var ingen fangst trods det gode vejr. Men vi havde en hyggelig tur.

Farmers Marked på Agroskolen 18/10-2016
I år sagde Søren Peter og Chris ja til at komme og fortælle en masse om fiskeri og vise børnene hvordan man renser dem. Børnene fik også set hvor lille et hjerte fiskene har. De kunne selv fange en fisk med net. Vejret var dejligt efterårsvejr derfor var der også mange fremmødte.

Store Fiskedage 10-11/9-2016
Igen i år fik vi afholdt vores fiskekonkurence Store Fiskedage. Der blev fanget ca. 130 fisk, hvoraf halvdelen var strømskaller.Både Lørdag og Søndag startede dagen med at mødes til et rundstykke inden fiskeriet gik igang, Lørdag aften var der spisning hvor 42 havde tilmeldt sig, menuen stod på flæskesteg med tilbehør. Det var en rigtig hyggelig aften. Søndag sluttede med anderæs og ved en 15 tiden var der kaffe og kage, og selvfølgelig blev vinderne i de forskellige kategorier fundet.Vinder i gedde klassen blev Stefanie Just.

Vinder i ørred klassen blev Chris Madsen.

Vinder i Aborre klassen blev Oliver Bogh.

Vinder i Fredfisk klassen blev Nichlas Madsen.

Børne klassen hvor det gælder om at fange flest fisk. blev Josefine Strøm Johansson.

Ørremester pokalen blev vundet af Oliver Bogh.

Asger Madsen modtog fidus pokalen altid at hjælpe til og støtte op om vores arrangementer.

Connie Madsen modtog en “fiske kone” som tak for at hun laver mad til spisningen mm.

Vi vil også gerne rette en stor tak til alle vores trofaste Lodsejere som stiller deres fiskevand til vores rådighed.
Vi vil også sige mange tak til vores Sponsorer, som har givet os til præmier.
Mange tak til alle der kom og støttede og fiskede også en tak til Ørre forsamlingshus.
Uden alt dette ville det være os umugligt at afholde sådan et arrangement.

Ørre Marked 20/8-2016
Igen i år havde  Ørre-Sinding Lystfiskerforening en stand på Ørre Marked, Trods regnen var der alligevel en del der kiggede forbi for at “fange” en sodavand eller en øl.

Familiefisketur ved Herning Fiskepark 16/7-2016

Der deltog 10 voksne og 10 børn. Dagen startede med velkomst i teltet af Søren, som også kunne fortælle, at der ville være en konkurrence for børnene. Første fisk, største fisk og mindste fisk. Ingen kunne vinde 2 præmier.

Det blev Stefan Bogh som kunne køre hjem med 3 glade børn, som alle vandt en præmie.

Dagen startede ud med regn og det blev ved indtil ved 13-tiden, hvor solen brød frem.
Nedenfor er der lidt billeder af Asgers fangst som var en stør og en suder.

En rigtig god dag.

Fiskeskole 12/7-2016
Der var mange tilmeldinger til fiskeskolen i år, og der kom 13, så vi havde godt styr på dem.På programmet var først lidt at spise, derefter noget teori, love og regler.
Så blev der fisket og hygget, rensning af fisk samt tilberedning.

Vi sluttede med bål hygge og spisning af de tilberedte fisk.

Som det ses af billederne fangede de fleste nogle fisk, for nogle var det deres første fangst.

Vejret var typisk dansk sommervejr, med gråvejr om formiddagen, som dog klarede op om eftermiddagen. Men der var ingen som klagede over det.

Det var en god dag, vi havde dog foventet flere, da der var tilmeldt 25, men vejret spillede nok ind.

Grøn Inspirationsdag 26/5-2016
Igen i år var Ørre-Sinding Lystfiskerforening med til Grøn Inspirationsdag på Dyreskuepladsen i Herning.
Dagen forløb som sædvanligt med masser af besøg på vores stand. Vejret var rigtig fint. Der blev næsten spist op ca. 25 kg. røget fisk.

Finderup Søer, Lørdag d. 14-5-16
Så var vi afsted på årets første familie fisketur, Vi var 8 voksne og 7 børn der mødtes ved det gule hus, og kørte samlet til fiskesøen i Finderup
Der blev ikke fanget nogle meget store fisk, men nogle mindre fisk blev der dog fanget, men en god dag trods at der var noget blæst, og enkelte små byger, der var en lille præmie til det barn der fangede det længste fisk, Og en spinner, eller blink til alle deltagende børn.

30/4-2016
Fiskeforeningens nye webmaster: Marianne Skov Hvidbjerg
Hvis du har noget du gerne vil have på hjemmesiden, så send mig en mail på hvidbjergskov@live.dk

15/1-2016 Formandens beretning 2015
Starte med at mindes. Vi mistede  først på året, et trofast medlem af foreningen, og tidligere kasserer Arne Kølbæk. Efter han stoppede som kasserer, støttede han op om foreningen, så godt han kunne, trods svær sygdom.
2015 blev året hvor vi nåede de 100 medlemmer, godt hjulpet på vej af de nye vedtægtsændringer der siger at en lodsejer, hor foreningen har ret til at fiske hele året er medlem. Det er dog godt at have mange medlemmer.Aktiviteter familietur til Finderup i maj måned. Det var en kold tur men der blev fisket og fanget fisk. En fin tur, med fin bestand af fisk, så der er næsten “fangst garanti”. Men vejret er lunefuld i maj, så måske skal vi flytte den til juni.Grøn inspirationsdag var vi som sædvanlig med til. Det er en dejlig dag, selv om der er en del forberedelser. Der skal opstilles container, vand fyldes i, pumpe sættes til, og fisk skal hentes, men der har vi heldigvis Poul Thomsen så det er der styr på. Så selve dagen kommer der jo mange børn, og de er nysgerrige. Men heldigvis har vi et godt hold, så det glider. Børnene ser hvordan vi afliver fisk, renser, tilbereder, og til sidst får de få en smagsprøve.

Fiskeskole havde vi igen i år. Vi var noget overasket da der til den første var tilmeldt 22 det var nok let mere end vi havde forestillet os, men vi fik fat en et par hjælper, også gik dagen fin. de 2 næste fiskeskoledage var der knap så mange. Vi havde omkring 50 deltager til de 3 dage, det synes jeg er meget fin.

Karup Å turen var en ny tur i år. En spændende tur hvor vi havde mulighed får at fange en rigtig stor havørred. Vi fangede dog ikke en havørred, men der var en der havde en på. Der blev fanget nogle regnbueørreder. Det var en dejlig tur, og en skøn aften ved åen. Dog er det ikke en tur for de mindste børn.

Store Fiskedage havde over 30 deltager, og de fangede over 100 stk. fisk. I år var der 3 pokaler til børnene. Reglerne var simple den der indvejede flest fisk vandt. Derud over var der en fidus pokal. Den uddeles til et medlem, som har gjort en ekstra indsats, for foreningen både ved at deltage og hjælpe ved arrangementer. Det blev Ole Thaggaard. Ellers var det som forrige år, med anderæs, amerikansk lotteri, og fælles kaffebord.

Fiske/ naturpleje. Der blev slået brinker ved Storåen, det var især pil, som var vokset siden vi ryddede for år tilbage. Det blev gjort på en strækning på 7-800 meter, jeg synes det så fornuftig ud, Vi skal nok tænke på at der ikke må gå ligeså lang tid næste gang der skal slåes.

Rydde ved Løven Å ved Chris, hvor vi med motorsave skar pil tilbage, så man kunne komme til åen. Det blev der brugt en lørdag, og et par aftner på.

Ansøgning  til at lægge gyde grus ud i Løven Å, er ved kommunen, og vi venter spændt. Det drejer sig om 2 steder. Det første er ved Chris på den ene side og Carsten Johannesen på den anden. Den næste er ved Ove og Mette på den ene side og Falsig på den anden.

Fremtiden:   Vi vil arbejde for, at der kommer flere fisk i vore vandløb.
Arbejde for de unge lærer om fiskeri, og hvordan man færdes i naturen, og kommer ud for at fiske.
Arbejde for et godt samarbejde med lodsejerne.

Tak til lodsejer for lån af deres fiskevand.
Takke medlemmer og bestyrelse for et godt samarbejde.

Ørre og omegns lystfiskerforening's hjemmeside bruger cookies. Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik